De basics van een Exit uit een bedrijf

4 november 2020

Een bedrijfsverkoop is in elke situatie lastig. Het is een lang proces met veel emoties. Kennis van de basics vooraf is daarom belangrijk. Wij leggen hier graag de basics kort uit.

Wat is een exit strategie?

Een exit is makkelijk gezegd het verlaten van jouw bedrijf, waarbij de exit strategie de manier is waarop jij afscheid zal nemen van de onderneming.

Zo kan je bijvoorbeeld (een deel van) jouw aandelen verkopen of kan je kiezen voor een Management Buy-In waardoor jij als ondernemer een stap terug kunt doen. Verder is een fusie met of een overname door een ander bedrijf ook een mogelijkheid.

 

Waarom een Exit?

Er zijn verschillende redenen voor een exit, bijvoorbeeld pensioen of om verlies in te perken. Maar het ideaalbeeld is natuurlijk om een bedrijf te verkopen omdat de onderneming goed presteert, waardoor je het bedrijf met winst kan verkopen. In dit geval wordt er gesproken over een Dream Exit.

 

Dream Exit

De twee belangrijkste elementen voor een relatief ‘gemakkelijke’ Dream Exit zijn de omzet en complexiteit van de onderneming.

De meest ideale situatie met betrekking tot de omzet bij een ‘gemakkelijke’ Dream Exit is een hoge mate van herhalende omzet door bijvoorbeeld abonnementen of licenties. Hierdoor wordt een vaste stroom van omzet gegarandeerd.

Naast omzet is de complexiteit van een onderneming belangrijk bij een goede exit. Als deze laag is spreken we, in combinatie met herhalende omzet, van een optimale ‘gemakkelijke’ Dream Exit.

Een lage complexiteit houdt in dat een bedrijf gemakkelijk is over te dragen. Dat betekent dat er geen specifiek bekwaam personeel, beperkingen en/of complexe processen aanwezig zijn. Verder is het belangrijk dat de onderneming jou als ondernemer niet te veel nodig heeft om draaiende te blijven.

Met een lage complexiteit en hoge mate van herhalende omzet, zullen er relatief veel partijen zijn die jouw bedrijf willen overnemen/kopen.

Als er een sprake is van een complex bedrijf met herhalende omzet is dit ook geen probleem. In dit geval bevind je je in een niche, dit kan bij de juiste partijen ook erg in de smaak vallen.

Heeft jouw bedrijf het tegenovergestelde van bovenstaande combinaties? Dan is het handig om nog eens goed naar jouw business model te kijken. Een exit wordt op deze manier namelijk erg lastig.

 

Hieronder geven wij 6 korte tips om de exit zo goed mogelijk te laten verlopen:

  1. Begin op tijd! Maak voor jezelf een exit-plan en zorg ervoor dat alle gegevens op netjes orde zijn.
  2. Zorg ervoor dat de onderhandelingsperiode zo kort mogelijk is, deze vergt veel energie.
  3. Leg alles vast om misstanden te voorkomen.
  4. Zorg voor een goede koper. Zorg ervoor dat er wederzijds vertrouwen is en je met de koper op één lijn zit.
  5. Wees misbaar is de onderneming. Zorg voor een goed team dat ook zonder jou goed zal presteren.
  6. Houd emoties in bedwang. Het is een emotioneel traject, maar jouw emoties moeten niet voor onnodige complicaties zorgen.


Volg ons

Recente plaatsingen

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief om periodiek op de hoogte te blijven van het aanbod op ons platform.

Andere interessante plaatsingen

Over Venture Capital

Venture Capital verbindt investeerders met organisaties die op zoek zijn naar kapitaal. Hierdoor onderstaan kansen tot groei en nieuwe innovaties.

Bellen:

Tel: 030-300.32.27

Mailen:

info@venturecapital.nl 

Bezoeken:

Vredehofstraat 1, 3761 HA Soest

VentureCapital.nl B.V. | 2024

Ontdek meer van Venture Capital

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

Scan de code