De webshop voor exotische levensmiddelen

30 mei 2022

Deze organisatie heeft de ambitie om de leverancier van exotische levensmiddelen te zijn in Europa. Zij leveren authentieke exotische levensmiddelen aan consumenten (en op dit moment uitsluitend) in Nederland en België. 

Met de kennis en expertise van de 2 founders is het een kwestie van tijd dat zij de grootste worden in de Benelux. Het is de bedoeling om dit concept verder uit te gaan rollen in Europa. Zij onderscheiden zich door hoogwaardige kennis op het gebied van food te delen met de doelgroep, het aanbieden van een unieke online user experience en het vermogen om snel te kunnen inspringen op trends in deze niche markt. Elke maand zien zij het aantal orders stijgen! Zij zijn op zoek naar groeikapitaal om meer tijd en geld te kunnen stoppen in de organisatie en om marktleider te worden in de Benelux.

Zij bieden hun service aan een enorm grote doelgroep in de Benelux (Nederlandssprekend) welke zijn onderverdeeld in twee key customers:

1. Geen affiniteit met de cultuur waar deze levensmiddelen centraal zijn maar koken graag met authentieke producten, geïnspireerd door kookprogramma’s en andere food inspiratiebronnen.

2. Bekend met de cultuur, maar niet met de specifieke levensmiddelen.

Probleem van de doelgroep

Geringe kennis van gerechten en producten en waar deze te kopen.

Oplossing 

Deze organisatie biedt:

– Één webshop → Snel, gemakkelijk en overzichtelijk

– Food expertise → Klant kan vertrouwen op authentieke producten

– Actief informatie verschaffing via verschillende kanalen → Klant krijgt kennis over exotische culturen en producten.

Men weet welke levensmiddelen wanneer te gebruiken en voor welke doeleinden.

De totale markt (TAM, SAM, SOM):

TAM – 25-28 miljoen in Benelux, Duitsland, Frankrijk

SAM – 3,5-4,5 miljoen in Benelux

SOM – 3,5-4,5 miljoen in Benelux

Business Model

Directe verkoop van producten aan klanten (B2C).

De organisatie levert authentieke exotische levensmiddelen, die niet verkrijgbaar zijn bij de reguliere supermarkten, de volgende dag bij u aan huis. Hun missie is om iedereen in Europa bekend te maken en met de authentieke smaken uit de exotische keuken en deze toegankelijk te maken voor iedereen. De producten hebben gemiddeld een winstmarge van 57%. De kostprijs per order bedraagt gemiddeld €10,-

Type Klant:

B2C

Gewenst type investeerder:

Angel Investor, Venture Capitalist, Incubator/Accelerator

USP’s:

Onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie:

– Founders beschikken beiden over specifieke kennis en ervaringen die bij de concurrentie niet of slechts gedeeltelijk aanwezig zijn. Dit bestaat uit inkoop en logistiek tot aan (e-commerce) online marketing kennis. De gedrevenheid om te slagen in deze branche versterkt deze unieke elementen onderscheidend te blijven t.o.v de concurrentie.

– De geoptimaliseerde User Experience zorgt ervoor dat klanten aan de hand worden genomen in hun zoektocht naar exotische levensmiddelen.

Hoe moeilijk is het voor nieuwe aanbieders om op de markt te komen?

– Om succesvol de markt te betreden zijn factoren nodig die zeldzaam zijn. Om te kunnen slagen in deze specifieke markt is het cruciaal om product- en e-commerce kennis te hebben. Er is op dit moment geen andere partij in Nederland of België die zowel kennis heeft van product en markt als expertise op het gebied van online marketing op dit niveau en dat maakt deze combinatie zeldzaam en uniek. – Deze schaarse combinatie en samenwerking is vereist om de doelstellingen te behalen zoals deze organisatie deze beoogt, namelijk om dé leverancier en kennisleider te zijn op het gebied van exotische levensmiddelen in Europa.

Cruciale relaties / contracten / intenties / partnerships?

– Er worden duurzame relaties onderhouden met toonaangevende importeurs, leveranciers en andere retailers en deze zorgen voor de beste inkoopprijzen en actuele (vaak met voorkennis) marktontwikkelingen. Een bijkomend voordeel is dat hier ook de beste joint marketing opportunities uit voortvloeien. Ook is er een solide netwerk opgebouwd om digital marketing activiteiten en werkzaamheden uit te gaan besteden bij de beste en meest kosteneffectieve internationale partijen.

Benodigd Kapitaal:

€350.000,-, verdeeld in twee fases van €175.000,-

Investeringsbehoefte:

Zij geven het kapitaal uit aan de volgende posten:

– 10% Marketing

– 75% Operational (inkoop, opslag, logistiek, product development)

– 15% Management fees (beide ondernemers 40 uur in de B.V.)

Deze investering moet er voor zorgen dat de organisatie na 2-3 jaar gegroeid is naar gemiddeld 2500 orders per maand, wat ze self sustainable maakt. Op aanvraag is er een financiële begroting beschikbaar, die deze behoefte uitgebreid toelicht.

Sector:

E-Commerce, Food, Impact, Retail

Bedrijfsfase:

Early Growth

Aantal Founders:

2

Aantal werknemers:

0

Ervaring van de founders:

Founder 1: Oriëntaalse cultuur is met de paplepel ingegoten door de Chinese achtergrond. Bezit 10+ jaar werkervaring in de industrie. Heeft een groot netwerk in de branche en onderhoudt korte lijnen met de juiste personen.

Founder 2: Voorliefde voor exotische levensmiddelen, expert op het gebied van digital marketing met 10+ jaar ervaring in het online marketing veld, van paid advertising tot aan marketing strategie en positionering. Meerdere ervaringen als ondernemer, en andere start-ups geholpen met het opzetten van een schaalbaar marketing proces.

Adviseurs

* Financieel: Adviezen en inzichten verworven bij een vakspecialist met 35+ jaar ervaring met zelfstandige ondernemers. Hij is tevens onze boekhouder en raadgever.

* Second opinion: Advies verkregen en klankbord bij ondernemersvraagstukken bij verschillende professionals uit de branche met 25+ jaar ervaring.

Huidige maandelijkse omzet:

€5000,-

Omzetprognose maand 1-12:

€180.000,-

Omzetprognose maand 13-24:

€324.000,-

Huidige maandelijkse kosten:

€1500,-

Overige relevante informatie:

€17.500,- ingebracht door Founders (startkapitaal).

€28.000,- privé lening van aandeelhouders aan werkmaatschappij .

Deze organisatie staat als BV ingeschreven sinds juni 2021.

Interesse? Wij verbinden je graag!

Naam*

Volg ons

Recente plaatsingen

Thé sustainable (plant-based) fast-food chain

Thé sustainable (plant-based) fast-food chain

This is a sustainable fast-food company. They are building a sustainable and healthier version at a triple A location of the yellow M and that other king. The startup believes that the essence of fast food contains the building blocks for a successful formula that...

Lees meer

Andere interessante plaatsingen

Over Venture Capital

Venture Capital verbindt investeerders met organisaties die op zoek zijn naar kapitaal. Hierdoor onderstaan kansen tot groei en nieuwe innovaties.

Bellen:

Tel: 030-300.32.27

Mailen:

info@venturecapital.nl 

Bezoeken:

Vredehofstraat 1, 3761 HA Soest

Design by SDG Works

Scan de code