Leuk dat je weer een blog leest van VentureCapital.nl, het platform dat ondernemers koppelt aan investeerders.
Ben jij een ondernemer die aan de vooravond staat van het ophalen van investeringen met zijn startup, dan is het van belang dat je je tot in de puntjes voorbereid op het financieringsproces.
Wat is de TAM:
Een onderdeel van deze voorbereiding is de bepaling van de Total Available Market (TAM). Maar wat is de TAM nou eigenlijk, en waarom is het zo belangrijk? In deze blog trachten wij jou antwoorden te geven hierop.
De TAM is de schatting van de grootte van de specifieke markt waarbinnen jouw product of dienst opereert. Dit kan helpen om te bepalen hoeveel van die markt jouw bedrijf kan veroveren, en hoeveel omzet/klanten/winst dat zou opleveren. Maar dat is nog niet alles!
Door de TAM te bepalen, verfijn je je businessplan en kun je marketing- en verkoopstrategie beter afstemmen op de behoeften van je doelgroep.
Kortom, het bepalen van de TAM is een belangrijk hulpmiddel om het potentieel van je startup te laten zien aan investeerders, en om jezelf beter voor te bereiden op de uitdagingen die je tegenkomt op weg naar succes.
Stappenplan bepaling TAM:
Dus hoe bepaal je de TAM? Gelukkig hebben we een aantal stappen voor je op een rijtje gezet:
1. Bepaal de doelgroep;
2. Identificeer concurrenten;
3. Bepaal de grootte van de markt;
4. Bepaal de haalbare markt;
5. Bepaal de realistische markt.
Het is wel belangrijk om te onthouden dat de TAM een inschatting is, en dat deze kan veranderen op basis van nieuwe informatie of veranderende marktomstandigheden. Het is daarom verstandig om de TAM regelmatig te evalueren en bij te werken en deze te differentiëren naar jouw productgroepen.
Het is overigens sterk te adviseren om de TAM verder te specificeren in de SAM en de SOM waarmee je nog verder inzoomt op jouw klant.
We hopen dat deze blog je heeft geholpen om meer te weten te komen over de TAM, en dat je nu beter voorbereid bent op het ophalen van investeringen voor je startup. Wij wensen je veel succes bij het ophalen van investeringen!
Auteur: Jasper Koldenhof – VentureCapital.nl