Innovatief schoenhakrenovatie bedrijf zoekt financiering voor doorstart

30 mei 2023

Benodigd kapitaal

€150.000,-

Maandelijkse omzet

€0,-

Minimale ticketsize

€25.000,-

Sector(en)

Consumentengoederen, Groothandel, Platform, Productie, Retail, Impact, Fashion

Dit bedrijf betreft een duurzame onderneming die zich vooral bezighoudt met het aanpakken van de te grote afvalberg van jaarlijks weggegooide schoenen. Op deze afvalberg komen in Nederland jaarlijks ca 40 tot 50 miljoen paar schoenen terecht, dit bedrijf wil deze afvalberg kleiner maken door damesschoenen (met hogere hakken) een tweede leven te geven. Dat gebeurt dan door een beschadigde hak met een wrapfolie te omwikkelen zodat deze weer als nieuw lijkt. Dit bedrijf heeft daarvoor ook speciaal gereedschap voor ontwikkeld. Schoenmakers die met het dit product aan de slag willen, kunnen dat gereedschap bestellen de website.

Voorafgaand aan de oprichting van het bedrijf heeft dit bedrijf meerdere marktonderzoeken laten uitvoeren:

  • In 2019 heeft Markt-Data.nl een onderzoek uitgevoerd met de vraag hoe ziet de schoenmakers branche er uitziet. Hierin hebben zij geconcentreerd wat een gemiddelde omzet per schoenmaker is.
  • In 2021 heeft de Hogeschool voor de mode uit Doorn (met studenten en docenten) een onderzoek uitgevoerd met de vraag: “Wat is de omvang van beschadigde hakken en is er behoeften aan een renovatie of personalisatie systeem?”.
  • In 2022 heeft de Hogeschool voor de mode uit Doorn (met studenten en docenten) een vervolg onderzoek uitgevoerd met de vraag: “Wie is onze consument en waar moeten wij ons op gaan richten?”. De uitslag hiervan is, de belangrijkste consument is vrouw en tussen de 30 en 55 jaar en hbo of daarboven opgeleid.

Het bedrijf heeft een gepatenteerde renovatie en of personalisatie systeem ontwikkeld om beschadigde damesschoenen-hakken een 2e of 3e leven te geven. Dit bedrijf is het systeem aan het uitrollen via de socials, Facebook, Instagram en LinkedIn richting de consument. Daarnaast is het bedrijf actief om een landelijke dekking te vinden met de schoenmakers. Deze landelijke schoenmakers-dekking staat centraal bij het inmiddels werkende en actieve platform, waarop mensen een bestelling kunnen doen en de schoenen brengen of verzenden naar de schoenmakers.

Business model:

De consument die kennis heeft genomen van deze mogelijkheden via de socials, reclame of van mond tot mond kan de schoenhakken laten renoveren via het platform van het bedrijf. De consument kan op het platform zelf in een aantal stappen een keuze maken. De gemaakte keuzes worden op voorvertoning op het scherm steeds zichtbaar gemaakt. De consument kan als eerste een keuze maken uit haar eigen meest-lijkende schoen-model en kleur. Hierna kan de kleur van de hak en hakrubbertje bepaald worden. Nu kan de consument kiezen tussen verzenden of afgeven bij de dichtstbijzijnde schoenmaker. Het afgeven van de schoenen heeft om 2 redenen onze voorkeur, 1 het kost geen (niet duurzame) verzendkosten en 2 de consument kan ter plaatse live de kleuren zien. De consument rekent af op het platform, brengt de schoenen naar de schoenmaker of verzend de schoenen waarna zij via Track & Tracé op de hoogte gehouden wordt over de status van de schoenen.

De keus die het bedrijf landelijk hanteert is: “HAKKEN BESCHADIGD? WACHT EVEN! Je kunt je schoenen een tweede leven geven…”.

Ook lonkt het buitenland voor deze onderneming, vanuit Nederland gezien hoe verder naar het oosten, noordoosten en zuidoosten in Europa des te meer hakdragers zijn er. In die landen geeft men per persoon meer uit aan schoenreparaties.

USP’s:

Het bedrijf beschikt over een unieke en nog niet bestaande toepassing om op deze manier schoenhakken een 2e of 3e leven te geven, het beschikt over een patent op de toepassing van de wrap-folie op schoenhakken. Door het patent is de voorsprong voor het bedrijf de komende jaren van groot belang. Ook beschikt het bedrijf over een zelf ontworpen en in diverse Europese landen een gepatenteerde spanroteermachine welke uniek en onmisbaar is voor de schoenmaker. Het apparaat maakt het mogelijk een schoen in te spannen waarna hij op behoeften in 8 standen draaibaar is; dit maakt dat er met twee handen gewerkt moet en kan worden.

Investeringsbehoefte:

  • Patenten €25.000
  • Logo – en naambescherming € 5.000
  • Laptop/hardware/software € 7.500
  • Begin voorraad € 20.000
  • Werkkapitaal € 22.500
  • Marketing i.v.m. opstart € 45.000
  • Etalagemateriaal/posters/video € 15.000
  • Foto’s en instructiefilms € 10.000
  • Totaal € 150.000

Eigen inbreng. Gerealiseerd: € 55.000

Benodigde externe financiering: € 95.000

Ervaring founder(s):

Ervaring van de eerste ondernemer:

  • Eigenaar allround installatiebedrijf en DHZ-winkel Installatiebedrijf (Juni 1973 – augustus 2000);
  • Bouwbegeleider & tekenaar Uitgaansgelegenheid te Rhenen (Januari 2005 – augustus 2006);
  • Bouwbegeleider & tekenaarTransportbedrijf te Veenendaal (Januari 2007 – december 2008);
  • Centrummanager Gemeente Rhenen (Januari 2010 – maart 2013);
  • Oprichter van de Stichting Ondernemers voor Jongeren. Bestuursvoorzitter tot december 2017 (Mei 2013 – december 2017);
  • Start met oprichten van een bedrijf in de schoenhakrenovatie/schoenverfraaiing (Juni 2016 – heden).

Deze founder wordt bijgestaan door een financieel adviseur en een juridisch adviseur.

 

 

Overige relevante informatie:

Er lopen gesprekken met Mister Minit (een Belgische organisatie met ca 800 schoenmakerswinkels in Europa) om het concept bij al hun aangesloten schoenmakers te introduceren.

"*" geeft vereiste velden aan

Interesse? Wij verbinden je graag!

Naam*
Nieuwsbrief

Volg ons

Recente plaatsingen

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief om periodiek op de hoogte te blijven van het aanbod op ons platform.

Kenmerken

Type klant:

B2B en B2C

Sector(en):

Consumentengoederen, Groothandel, Platform, Productie, Retail, Impact, Fashion

Bedrijfsfase:

Seed

Aantal huidige werknemers:

1

Aantal founders:

3

Gewenst type investeerder(s):

Angel Investor, Strategische investeerder

Benodigd kapitaal:

€150.000,-

Reeds toegezegde financiering:

€55.000,-

Minimale ticketsize:

€25.000,-

Maandelijkse omzet:

€0,-

Omzet (prognose) komende 12 maanden:

€150.000,-

Omzet (prognose) maand 13 – 24:

€521.500,-

Maandelijkse kosten:

€1.500,-

Andere interessante plaatsingen

De rolstoel opnieuw uitgevonden

De rolstoel opnieuw uitgevonden

Benodigd Kapitaal: € 630.000,-
Maandelijkse Omzet: € 30.000,-
Sector(en): Consumentengoederen, Health, Mobility

De onderneming is sinds 2018 een start-up in mobiliteitshulpmiddelen voor ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking. Wij hebben het onze missi...
Lees meer

Over Venture Capital

Venture Capital verbindt investeerders met organisaties die op zoek zijn naar kapitaal. Hierdoor onderstaan kansen tot groei en nieuwe innovaties.

Bellen:

Tel: 030-300.32.27

Mailen:

info@venturecapital.nl 

Bezoeken:

Vredehofstraat 1, 3761 HA Soest

Design by SDG Works

Scan de code