Beschrijving onderneming:
Deze startup (opgericht januari 2019) is ’s werelds eerste identiteitsplatform dat eindgebruikers, bedrijven en overheden een enkele, gebruiksvriendelijke, herbruikbare en zeer veilige identiteitsoplossing biedt via 1 app.
Met de app kunnen gebruikers hun identiteit snel, gemakkelijk en betrouwbaar bevestigen. Overal ter wereld kan men inloggen bij vele websites en platforms en zich aanmelden bij alle mogelijke diensten. Toegang wordt verkregen zonder wachtwoord of gebruikersnaam, middels de biometrische functie op de smartphone.
Gebruikers behouden maximale controle over hun privacy en privé-informatie.
De klanten van deze startup zijn in eerste instantie alle toonaangevende platformen en websites met (tientallen/honderden) miljoenen klanten per platform/website. De app zal via deze platformen en websites worden aangeboden aan hun klanten. Bedrijven in nagenoeg alle merksectoren hebben zeer positief gereageerd op de propositie van de startup, waaronder vele marktleiders in diverse landen en continenten. Hiermee lijkt deze startup verzekerd van grootschalige adoptie.
Business Model:
Inkomsten worden verkregen middels een royalty fee van EUR 1,00 per gebruiker per jaar voor de duur van 20 jaar. Deze vergoeding zal worden betaald door de Nederlandse Stichting aan de oprichters van de startup. De royalty fee is een compensatie voor de verkoop van het volledige intellectuele eigendom van de startup dat in de jaren ervoor is ontwikkeld en door de oprichters aan de Nederlandse Stichting is verkocht in Oktober 2020.
In de stichting zullen 30 wereldwijd leidende bedrijven uit diverse sectoren een zetel hebben. De royalty fee vormt slechts een klein deel van de kosten die door alle partijen gezamenlijk zullen worden gedeeld. Mede door het Shared Cost principe (zie verderop) zullen partijen tot 95% van de kosten besparen die ze normaliter hebben voor hun identiteits-gerelateerde oplossingen. Mede hierdoor is deze startup een zeer aantrekkelijke propositie voor deze bedrijven om in deel te nemen.
Type klant:
B2B2C (MKB & Grootbedrijf)
Gewenst type investeerder:
Venture Capitalist
USP’s:
Waar eerdere pogingen om een universele identiteitsoplossing te introduceren zijn mislukt vanwege een gebrek aan wereldwijde adoptie door bedrijven en gebruikers, zal deze startup een grote kans van slagen hebben, dankzij 4 belangrijke en unieke succesfactoren. Deze 4 factoren zijn tijdens de vele ontmoetingen van de afgelopen jaren door diverse marktleiders in verschillende sectoren genoemd als de belangrijkste redenen waarom ze geïnteresseerd zijn de oplossing van de startup:
- Sector-overschrijdende samenwerking: de startup wordt beheerd door een stichting zonder winstoogmerk. Het stichtingsbestuur bestaat uit 30 toonaangevende websites en online platforms die de volledige controle hebben over alle aspecten van de stichting en haar (technologische) oplossing. Dit voorkomt dat er slechts 1 of enkele partijen alles bepalen.
- Grote kostenbesparingen: gratis voor de gebruiker, terwijl de deelnemende websites en platforms de kosten voor identiteits- en toegangsbeheer tot 95% kunnen verlagen, aangezien deze kosten door hen worden gedeeld. Dit wordt mogelijk gemaakt door hergebruik van gecontroleerde identiteiten en identiteitsinformatie, gebaseerd op de technologische infrastructuur van de startup.
- Technologie-agnostisch: de startup is niet afhankelijk van slechts een enkele technologie en gebruikt daarnaast alleen reeds bestaande en bewezen technologieën. Verschillende toonaangevende partners bieden de meest geschikte technologie voor elke situatie per land. Bovendien is het eenvoudig aan te passen aan de wensen van deelnemende websites en platforms en regionale wetgeving. Een gevolg hiervan is dat de technologie ook nooit achterhaald zal worden want het kan continue integreren met nieuwe technologieën die beschikbaar komen.
- Gegevensverrijking: gebruikers kunnen ervoor kiezen om hun profiel aan te vullen met bijv. financiële of medische informatie of gegevens van een smartwatch. Door hun toestemming te geven, kunnen gebruikers deze gegevens delen met bedrijven, in ruil voor bepaalde voordelen (zoals kortingen).
Benodigd Kapitaal:
€1.500.000,-
Investeringsbehoefte:
EUR 500.000: is deels bedoeld voor operationele kosten, Marketing/PR en het voorbereiden van de marktlancering voor een periode van 10 maanden. In dit kader heeft de startup verschillende Europese landen geselecteerd waar ze de Top 100/200 online bedrijven zullen benaderen die een hoge prioriteit hebben om aan de verplichtingen inzake klantidentificatie (vooral KYC/AML) te voldoen, tegen de laagst mogelijke kosten. Dit proces wordt uitgevoerd door de geselecteerde regionale vertegenwoordigers van de startup. Tevens zullen in deze periode samenwerkingen met diverse organisaties worden geformaliseerd.
EUR 1.000.000: benodigd voor de technologieontwikkeling. Aangezien de voorbereidingen hiervoor al zijn getroffen en de volledige technologische infrastructuur reeds is uitgewerkt, zullen de app en het platform reeds binnen een jaar gereed zijn voor de consument (Q2 2022). Ze kunnen het dan aanbieden aan websites en online platforms, vanaf welk moment direct de royalty-inkomsten zullen worden ontvangen. De startup zal naar verwachting minimaal enkele miljoenen gebruikers binnen bereik hebben (via de deelnemende websites/platforms) die de app in het eerste jaar (vanaf Q2 2022) zullen gaan gebruiken.
Sector:
B2C Software
Bedrijfsfase:
Seed
Aantal founders:
3
Aantal huidige werknemers:
1-5
Maandelijkse omzet (huidig):
0
Omzet (Prognose) komende 12 maanden:
0
Omzet (Prognose) maand 13 – 24:
€2.000.000 – €5.000.000
Huidige maandelijkse kosten:
€10.000 – €25.000
Reeds toegezegde financiering:
0
Is er door de ondernemers reeds een investering opgehaald bij derden voor de betreffende onderneming?:
Ja. De oprichters hebben reeds €550.000,- geïnvesteerd. Samen met een Angel investeerder die €150.000,- heeft bijgedragen, komt de totale investering derhalve uit op €700.000,-.
Wordt er binnen 24 maanden nog een vervolginvestering verwacht?:
Nee