Investeren draait om vertrouwen, vertrouwen in de founders en hun startup. Dat betekent dat jij je zaakjes goed op orde moet hebben. Ken jij jouw markt voldoende? Heb jij de juiste product-market-fit? We weten allemaal dat veel startups het vroegtijdig niet halen. Zou jij zomaar in elke startup investeren? Dat lijkt ons niet. Elk startup is ervan overtuigd de wereld te kunnen veranderen (en sommigen zullen dit ook zeker), maar om dit te kunnen realiseren is veel flexibiliteit en lerend vermogen vereist. Om de kans van slagen van jouw startup te bevorderen en aantrekkelijker te worden voor investeerders, zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Deze partner van VentureCapital.nl kan jou op verschillende manieren helpen via:
START TO STARTUP PROGRAM
Hier gaat het om het opzetten van een goede startup en fundering. Dit is nodig om later de groei in gang te kunnen zetten. Een aantal onderdelen waar deze partner jou mee zullen helpen:
Team. Het hebben van een bekwaam team is alles en zonder een sterk team zal jouw startup het mogelijk niet redden. Bezit jouw team alle nodige capaciteiten en is het goed op elkaar afgestemd?
Marktsegmentatie & Beachhead Market. Jouw product zal mogelijk veel markten kunnen betreden, maar op welke moet jij je eerst gaan richten? Deze partner zal jou helpen bij het segmenteren en kiezen van de juiste markt(en). Voor je productlancering zal je een entry point moeten zoeken. Een markt die het makkelijkst te betreden is, veel waarde ervaart van jouw product en die het betreden van nieuwe markten mogelijk maakt.
(Schaalbaar) Business Model. Je zal gaan werken aan een effectief en schaalbaar business model die de groei mogelijk zal maken. De schaalbaarheid is een belangrijk aspect waar investeerders naar zoeken in een startup. Zijn er bijvoorbeeld partners, platforms of andere technologieën die aangetrokken moeten worden?
(Waarde) Validatie. Het belangrijkste aan een startup is het valideren van de waarde van jouw product. Kun je aantonen dat er vraag is naar jouw product? Lost jouw product een echt probleem op of levert het substantiële waarde voor een klant of eindgebruiker? In veel gevallen heb je een prototype (Minimal Viable Product) waar je pilots mee kunt houden. De Lean Startup is een goede methode om jouw markt te leren begrijpen en de waarde te valideren. Sommige investeerders zullen zelfs vragen welke pivot ’s je hebt gedaan gedurende het proces.
START TO GROW UP PROGRAM
Heb je al klanten en zou je nieuwe markten willen aanboren of de groei in gang willen zetten? In dit programma zal er worden gewerkt aan de nodige strategieën, modellen en plannen om jouw startup te laten groeien. In deze fase zal je vast ook al op zoek zijn naar investeerders om jouw plannen mogelijk te maken.
Concurrentieanalyse en concurrentievoordeel. Elke startup heeft concurrenten, ook de jouwe. Het hebben van concurrenten is juist een teken voor veel investeerders dat er een markt is voor jouw product. Dit kunnen ook bedrijven zijn die het probleem op een heel andere manier oplossen of voorzien in een soortgelijke waarde. Waarom is jouw product beter, sneller, goedkoper, etc.? Toon een kritische blik en zorg voor een juiste analyse. Samen zullen wij deze concurrenten in beeld krijgen, een juiste analyse maken en jouw (concurrentie)voordelen goed op een rij zetten.
Lanceren van jouw product (in een nieuwe) markt. In deze fase heb je al de nodige pilots of testen gedaan en ben je zelf al aanwezig in een markt. Het juist lanceren in een nieuwe markt vraagt een goede introductie. Hoe positioneer jij jezelf in deze markt? Is er een goed marketingplan met een strategie aanwezig?
Investor Ready. Samen zal je werken aan een business plan, pitch deck en one pager. De startup baseert dit op hun gesprekken met investeerders en succesvolle startups.
De Groei Motor. Nu is het echte werk begonnen, de weg naar een scale-up. Nieuwe strategieën, teamleden en capaciteiten zijn nodig. Wellicht zijn er een aantal pivot ‘s nodig om tot deze groei te komen.
PITCH LIKE A PRO
Een goede pitch mag natuurlijk niet ontbreken als je klanten en investeerders wilt aantrekken. Wat maakt een pitch goed? In eerste instantie dat mensen naar je luisteren en in beweging komen door jouw verhaal. Deze partner helpt jou (en jouw team) op een leuke en creatieve wijze te komen tot een goed script. Ook leren zij je de do’s and don’t van het pitchen en hoe je jezelf beter presenteert.
Deze partner werkt al langer samen met tal van investeerders en startups. Hun focus ligt vooral op de internationale tech startups, maar staan zeker open om met elke startup samen te werken.
Benieuwd hoe deze partner jou zou kunnen helpen? Je kan vrijblijvend contact opnemen via het reactieformulier op deze pagina.