StairPoints® is een evidence based-systeem waarmee een organisatie traplopen beloont. Werknemers verdienen StairPoints met de app, waarmee zij (korting op) gezonde producten kunnen kopen en met elkaar een gezonde concurrentiestrijd aangaan. Dit levert zowel de werknemer als de organisatie als geheel een breed scala aan gezondheidsvoordelen op. Bovendien draagt StairPoints bij aan de anderhalvemeter-economie, door liftgebruik tegen te gaan.
Highlights
- StairPoints is een ‘plug & play’ nudging-leefstijlinterventie voor bedrijven, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten;
- Ontworpen en ontwikkeld door twee artsen in samenwerking met ervaren app-developers, in samenwerking met onderzoeksinstituut Leyden Academy;
- Gelanceerd bij een groot bedrijf met meer dan 300 werknemers;
- Faciliteert social distancing door liftgebruik tegen te gaan;
- Makkelijk schaalbaar, klaar om ingezet te worden bij andere bedrijven;
- Transparant en haalbaar ontwikkelingsplan;
- Enthousiast en gedreven team, gericht op constructieve samenwerking, beschikt over een breed netwerk binnen de gezondheidszorg en het bedrijfsleven.

Over StairPoints
Zie www.stairpoints.nl. StairPoints is een op wetenschappelijke inzichten gebaseerd systeem waarmee een organisatie traplopen beloont. Werknemers verdienen StairPoints met de app, waarmee zij (korting op) gezonde producten kunnen kopen en met elkaar een gezonde concurrentiestrijd aangaan. Dit levert zowel de werknemer als de organisatie een breed scala aan (gezondheids)voordelen op. Bovendien draagt StairPoints bij aan de anderhalvemeter-economie, door liftgebruik tegen te gaan.
Traplopen is een eenvoudig toegankelijke en intensieve vorm van inspanning. Het bevordert zowel fysieke als mentale gezondheid van werknemers op kort en lange termijn. Onderzoek laat daarnaast zien dat trapgebruik leidt tot minder ziekteverzuim, meer werktevredenheid en een hogere productiviteit. Tenslotte hebben beweegprogramma’s hebben een positieve uitstraling op organisaties.
Business model
StairPoints wordt aangeboden als een ‘plug & play’-leefstijlinterventie. Afhankelijk van het aantal gewenste accounts wordt een instapprijs in rekening gebracht en zijn er maandelijkse kosten voor het abonnement. Onze strategie richt zich op een high adoption rate waarbij we de instap- en abonnementskosten relatief laag houden. We zetten in op promotie van StairPoints als social startup van zorgprofessionals en developers, ondersteund door de Leyden Academy en betrokken marktpartijen om StairPoints tot nationaal succes te maken. Het team beschikt een uitgebreid netwerk van organisaties die met het systeem in aanraking zullen komen. In eerste instantie zetten we in op een effectief promotieplatform in combinatie met word of mouth-marketing. De evolutie van het StairPoints-systeem is gericht op het ontstaan van één overkoepelend ecosysteem, zodat iedereen met StairPoints-account bij deelnemende bedrijven StairPoints kan verdienen.
Markt
- In 2016 telde Nederland 15.165 kantoorgebouwen. Elke organisatie met meerdere verdiepingen en een eetgelegenheid is een potentiële cliënt.
- In Nederland zitten 3,4 miljoen mensen meer dan 4 uur per dag op het werk. Werkende Nederlanders zitten gemiddeld 10,1 uur per dag. Werkgevers zouden er dus op gebrand moeten zijn om hun werknemers zoveel mogelijk te laten bewegen.
- Ziekteverzuim in Nederland kost werkgevers jaarlijks zo’n € 11,7 miljard aan loondoorbetalingen. Dit betekent dat werkgevers per werknemer alleen al meer dan € 1.000,- per jaar kwijt zijn aan directe kosten van ziekteverzuim. Een interventie die het ziekteverzuim terugdringt verdient zich daarom vanzelf terug.
- Werkgevers zijn ook bereid om te investeren in de gezondheid van hun werknemers. (Link: https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2019/04/steeds-meer-aandacht-voor-gezondheid-op-de-werkvloer/.) Bovendien is de maatschappelijke druk op werkgevers toegenomen om hun werknemers te beschermen in het coronatijdperk. (Link: https://www.ad.nl/ad-werkt/werknemers-vrezen-voor-hun-gezondheid-als-bedrijven-weer-opengaan~a93946ec/)
- StairPoints is gelanceerd bij een bedrijf met meer dan 300 werknemers.
Concurrentieanalyse
Beschikbare vitaliteitsprogramma’s zijn vaak veelomvattend en hebben geen ‘plug & play’-karakter waardoor er voor bedrijven drempels bestaan om een systeem te implementeren. Daarnaast zijn vitaliteitsprogramma’s vaak moeilijk schaalbaar omdat ze leunen op de inzet van ‘vitaliteitscoaches’ of andere trainers. Bovendien ontbreekt vaak een inbedding in een wetenschappelijk netwerk, belangrijk voor zowel de effectiviteit als de geloofwaardigheid van een interventie.
Traploopinterventies zoals de Nationale traploopweek hebben een tijdelijk karakter, structurele interventies om traplopen te stimuleren ontbreken. Bovendien is de effectiviteit van aangeboden interventies laag, omdat er weinig of geen geen gebruik wordt gemaakt van intrinsieke (achievements en concurrentie door middel van ranglijsten) of extrinsieke beloningen ((korting op) gezonde producten) om leefstijlverandering te nudgen. StairPoints scoort wél sterk op deze punten en richt zich erop het klassieke lift vs. trap-probleem voor eens en altijd op te lossen.
Funding proposition
Wij zijn een enthousiast en gedreven team, gericht op constructieve samenwerking, dat beschikt over een breed netwerk binnen de gezondheidszorg en het bedrijfsleven.
We zoeken een investeerder die:
- onze visie deelt en geïnteresseerd is om mee te denken met de ontwikkeling van StairPoints;
- een relevant netwerk en eventueel relevante kennis (m.n. op het gebied van marketing) heeft;
- kan bijdragen aan de opschaling van StairPoints.
De financieringsbehoefte bestaat in het dragen van de minimale opstartkosten in 2020 van € 90.000,-. We bieden een belang van 20% in de onderneming aan voor deze investering.
Geïnteresseerd in ons pitch deck? Neem dan contact met ons op.