Vastgoed invest in Scandinavië icm verhuur activiteiten

24 May 2024

Download PDF

De verhuur van tijdelijke verblijfsruimte is een groeiende markt. Zowel voor de private reiziger alsook voor de zakelijke. Zie deze engelstalige alinea uit een publicatie van het gerenommeerde PWC. 

In recent years there has been a considerable increase in renting out private homes and rooms via online services. One of the largest providers of private home rental services is Airbnb, an online marketplace for renting out and booking overnight accommodation.

The number of bookings via Airbnb is still skyrocketing, and it’s emerging that in addition to private renters, the popular booking portal is increasingly being used by professional rental operators as a distribution channel. Currently the mid- to lowerrange hotel segment is hardest hit; upmarket and luxury products aren’t likely to see the same impact. 

Hieruit spreekt een concurrerende entiteit, de hotel-branche, haar bevindingen uit die wij als leidraad nemen voor onze inzet.

Zelf hebben wij enkele jaren zakelijk en privé in Scandinavië veel gereisd en gezien dat er een breed aanbod is, maar ook dat er nog altijd ‘grijze vlekken’ zijn in het dekkingsgebied. Er is ruimte voor meer aanbod, ook omdat de vraag steeds maar stijgende is. Daarbij komt dat de prijzen van een hotelkamer fiks gestegen zijn en dit ruimte biedt voor concurrentie. Wij willen graag een aanbod opbouwen in dit segment en we willen dat doen gebruikmakend van het bestaande vastgoed aanbod.

Hoe we dit willen opbouwen beschrijven we als volgt:

Met deze startup willen wij gunstig aangeboden vastgoed aanschaffen in Scandinavië en dit met een opknapbeurt voldoende aantrekkelijk maken zodat het vastgoed gebruikt kan worden voor de verhuur via booking.com / airbnb of andere soortgelijke kanalen.
We mikken op een zo gunstig mogelijk vastgoed om de kosten per stuk laag te houden en snel een volgende te kunnen aanschaffen zodat we naar een x-aantal kunnen groeien. Denk daarbij aan kleine huizen of huisjes, cabins of appartementen.

Met deze aanpak kunnen we vrij snel gebruiksklaar zijn en voor een zeer betaalbare consumentenprijs per nacht een aanbod neerzetten.

Door het vastgoed eenvoudig te houden beperken we de complexiteit van onderhoud en de kosten van aanschaf. In Scandinavië zijn er zat bedrijfjes die er hun werk van maken de schoonmaak en het onderhoud netjes en goed aan te bieden. Daar zullen we bij verhuur gebruik van maken. 

Het is onze bedoeling om de komende jaren een reeks van aankopen te doen zodat we een divers aanbod krijgen, het risico in de mix kunnen spreiden en door een goed en aantrekkelijk aanbod te doen succesvol te zijn in de verhuur van de objecten.

Business model:

De intentie is om via de verhuur omzet te genereren en via de platforms voldoende dagen per jaar te kunnen verhuren.
Er ontstaan op twee manieren inkomsten:

1. cashflow via verhuur
2. waardestijging door de natuurlijke waardegroei van het vastgoed

Omdat het grootste gedeelte van de investering gedaan wordt in het vastgoed zelf, blijft de waarde van de investering relatief veiliggesteld.

De kosten van de opknapbeurt en het onderhoud zullen variabele kosten zijn die via de verhuur terug moeten vloeien, evenals de rentevergoeding en de terugbetaling van de lening.
Het aangeschafte vastgoed staat in het algemeen als garantie voor onze investeerders.

Ten tijde van het opstellen van deze aanvraag hebben wij een vastgoed op het oog voor een aanschafwaarde die zal liggen tussen de 10.000 en 15.000 Euro (vraagprijs bij opbod is 9.000 Euro). Met deze aanvraag zijn wij op zoek naar een budget van 25.000 Euro om de aanschaf en de opknapbeurt te financieren.

Marketing gebeurt volledig via de platforms en de kosten daarvan zijn omzetgebonden.

Na een succesvolle launch van de eerste locatie en de eerste verhuur sales zullen wij verder funding zoeken voor een volgende locatie … enzovoort.

USP’s:

Voor onze afnemers die ons vinden via platforms zoals Booking.com zullen wij met onze presentatie onderscheidend moeten zijn. Dat houdt in dat we met foto’s, teksten, informatie én met het juiste prijsbeleid ons moeten en kunnen onderscheiden. Per vastgoed zullen we een locatie keuze moeten maken die past bij het budgetgebruik dat we willen nastreven. Onze klanten krijgen altijd ‘waar voor hun geld’.

Als onderneming willen wij winsten maken. De basis hiervoor moeten gunstig te verwerken vastgoederen zijn die we op een nette noemer kunnen brengen zonder al te veel kosten te hoeven maken. Deze dan te huur aan te bieden (per dag, week, weekend of maand) voor een redelijke prijs waarbij we in acht zullen nemen dat we er maximaal aan willen verdienen.

Investeringsbehoefte:

  • Aanschaf pand: € 9,000 – 12,000
  • Aanpassingen: € 5,000
  • Nieuw inventaris: € 3,000
  • Overige kosten: € 5,000

Gewenste competenties investeerder:

nvt

Ervaring founder(s):

Zelfstandig ondernemer sinds 1992. Lange tijd gewerkt in de online handel in drukwerk. Veel ervaring ook in het opbouwen van online websites en veel contacten en klanten in Scandinavie. Heel veel in Scandinavie onderweg voor het werk, vandaar ook de focus op die regio. Ook werk ik aan een travel website waarmee ik dit project zeer goed zou kunnen verbinden.

Overige relevante informatie:

Indien we de funding ronde vlot kunnen afronden zal het mogelijk zijn de zomermaanden, vakantiemaanden 2024 al omzet te genereren. Via Booking.com of Airbnb zijn we direct en goed zichtbaar en vindbaar. Er is geen aanloopperiode nodig om de online vindbaarheid te ontwikkelen.

Bedrijfsgegevens

  • Huidige maandelijkse Omzet: € 0,-
  • Benodigd kapitaal: € 25.000,-
  • Sector(en): Travel, Vastgoed, Horeca

  • Aantal Founders: Aantal Founders
  • Aantal Medewerkers: Aantal Medewerkers
  • Fase: Fase
  • Minimale Ticketsize: Minimale Ticketsize

Andere interessante plaatsingen

Discover more from Venture Capital

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading