Voorkom schijnzelfstandigheid met de compliance app voor freelancers en opdrachtgevers

22 November 2024

Download PDF

De wet VBAR heeft als doel om de regels voor het werken met ZZP’ers en personeel dat niet in loondienst is te verduidelijken. Daarmee wil de overheid schijnzelfstandigheid voorkomen en handhaving beter mogelijk maken. Het feit dat er zorgvuldiger en strenger zal worden gehandhaaft op deze wet zorgt echter voor veel zorgen en onzekerheden bij zowel zzp’ers als opdrachtgevers.

Ons concept heeft als doel om freelancers te helpen voldoen aan de VBAR-wet en daarmee zorgen bij werknemers weg te nemen. Dit willen we bewerkstelligen door compliance voor de wetgeving te vereenvoudigen en overzichtelijk te maken.

De app biedt een gebruiksvriendelijke manier om projecten, uren en tarieven te registreren. Daarnaast helpt de app om projecten in te richten volgens de regels van de nieuwe wetgeving. Met stap voor stap checklists en de, met behulp van AI, gegenereerde documenten zoals overeenkomsten en rapportages kunnen freelancers beter aantonen onafhankelijk werken binnen hun externe expertise en zelf hun financiële risico’s dragen.

Business model:

De app richt zich voornamelijk op freelancers die in direct contact staan met hun opdrachtgevers. De app geeft freelancers toegang tot alle functies maar bevat tevens een omgeving waarin opdrachtgevers opdrachten en samenwerkingen kunnen accorderen en rapportages kunnen genereren.

Ons concept zal opereren op basis van een abonnementsmodel, waarbij gebruikers een vast bedrag per maand betalen (€9,90) voor toegang tot alle functies van de app, opdrachtgevers zijn altijd gekoppeld aan een freelancer account en  betalen geen maandelijkse fee.

USP’s:

Bestaande apps zoals Toggl en Clockify voor tijdregistratie, Exact en Moneybird voor boekhouding, en specifieke projectmanagement tools zoals Trello en Asana. Echter, geen enkele app combineert deze functionaliteiten met een directe focus op naleving van de VBAR-wet.

Inmiddels heeft freelancerplatform Bubty een initiatief gelanceerd waarbij freelancers ‘automatisch’ worden gescreend en gerouteerd. Dit platform is echter vooral gericht op bedrijven en de projecten die hen met hun voeren, daar waar de algemene compliance van de VBAR wet toch echt bij de freelancer ligt en veel breder is dan alleen project / opdrachtgever gericht.

USP’s:

• Unieke focus op naleving van de VBAR-wet inclusief compleet projectmanagement.
• AI ondersteuning bij het opstellen van overeenkomsten en compliance rapportages.
• Gebruiksvriendelijke interface gericht op freelancers.
• Betaalbaar abonnementsmodel.

Investeringsbehoefte:

Voor de ontwikkeling van onze app vragen we een investering van €75.000 om ons totale budget van €95.000 rond te maken. De gevraagde investering stelt ons in staat om ons platform (inclusief native apps) effectief te ontwikkelen en te lanceren.

– Initiële development app: +/- 60.000
– Marketing (eerste jaar): +/- 20.000
– Juridische kosten: +/- 10.000
– Hosting en security: +/- 5.000

Gewenste competenties investeerder:

We zoeken een investeerder die meer biedt dan alleen kapitaal. Een investeerder die net als ons de kansen ziet die deze veranderingen in de markt bieden en bereid is actief mee te denken en te bouwen aan een gerenommeerde, gebruiksvriendelijke en succesvolle app.

Daarnaast is een breed en relevant netwerk binnen de freelance- en platformeconomie een geweldige asset waarmee we de app strategisch kunnen positioneren.

Met uw betrokkenheid kunnen we ons concept verder ontwikkelen tot dé oplossing voor compliance in de freelance economie.

Ervaring founder(s):

De founder heeft meer dan 15 jaar ervaring met het vormgeven en ontwikkelen van digitale applicaties. Als ondernemer bij een webbureau en later als freelance UX designer.

Huidige functie:
Freelance UX / UI designer

Founder 1 is naast initiatiefnemer van het concept, UX/UI Product Owner van het concept en verantwoordelijk voor het operationeel management.

Founder 2 is een ervaren programmeur met meer dan 15 jaar expertise in webdevelopment, API-ontwikkeling, en webbeveiliging.

Huidige functie:
Senior Product Owner API Platform bij HEMA

Founder 2 is binnen het concept verantwoordelijk voor back-end, CMS en API ontwikkeling.

Overige relevante informatie:

We staan aan de start van technische ontwikkeling van de app. functies, businessplan en interface design zijn uitgewerkt en hoewel we ons momenteel dus nog in de pre-seedfase bevinden, geloven we sterk in de potentie van de app om deze groeiende behoefte in de markt te vervullen.

Momenteel is er enkel met eigen geld in het platform geïnvesteerd. Er zijn nog geen externe (financiële) partners betrokken.

Bedrijfsgegevens

  • Huidige maandelijkse Omzet: € 0,-
  • Benodigd kapitaal: € 75.000,-
  • Sector(en): B2B Software, Zakelijke dienstverlening, SaaS

  • Aantal Founders: Aantal Founders
  • Aantal Medewerkers: Aantal Medewerkers
  • Fase: Fase
  • Minimale Ticketsize: Minimale Ticketsize

Andere interessante plaatsingen

Discover more from Venture Capital

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading