Deze onderneming heeft een platform ontwikkeld voor de onuitputbare vraag naar woningen. Op dit moment zijn er 25.000 unieke bezoekers per maand. De startup is ontstaan in mei 2021 na een fusie. Ze ontwikkelen het eerste onafhankelijke platform met het volledige, actuele huizenaanbod dat woningzoekers helpt met het razendsnel vinden van een passende huur- of koopwoning. Het bedrijf bestaat uit drie partners. Een AI programmeur die al het huizenaanbod van Nederland (en later Europa) scrapt, een growthacker die haarfijn de juiste marktpropositie vindt en een business developer voor strategie en accountmanagement makelaars. Het team wordt ondersteund door 1 IT-ontwikkelaar en 3 man in sales en customer support.


Business model:
De startup (i.e., holding) heeft 2 business modellen voor beide dochterondernemingen:
– Voor onderneming X het zoeken naar huurhuizen.
– Voor onderneming Y koopwoning zoekers matchen aan makelaars.
Het begint bij het scapen van huur-en koopwoningen van alle 6000 makelaars websites in Nederland.
Het businessmodel van onderneming X is om het aanbod van huurwoningen aan te bieden aan woningzoekers – direct op het moment dat het op de markt komt – zodat zij als eerste kunnen reageren (á €30,- per maand). Dit is een zeer winstgevend model, bovendien bouwen ze hiermee een grote bekendheid onder woningzoekers op. De onderneming leert het zoekgedrag en kan woningzoekers classificeren. Onderneming Y gebruikt (vanaf 2023) die data voor leadgeneratie bij makelaars. (á €350)
Het doel van de gehele onderneming is om uitgebreide service aan woningbezoekers te beiden en meer producten voor makelaars in 2027 dan Funda momenteel doet.
Type klant:
B2B; B2C
Gewenst type investeerder:
Angel Investor; Venture Capitalist
USP’s:
Ten opzichte van de directe concurrenten (stekkies en rentslam) is de onderneming veel beter in marketing en een stuk sneller in scapen. Het team team is sterk en divers.
Benodigd kapitaal:
€1.000.000,- tot €3.000.000,-
Investeringsbehoefte:
De investeringsbehoefte is voor de onderneming afhankelijk van de te volgen groeistrategie. Bij autonome groei is maximaal €1M (i.e., 50%) nodig voor marketing, 30% organisatie en 20% platform en product ontwikkeling. Ook is het mogelijk dat de groei door overnames gerealiseerd wordt. Dan zou 40% marketing en 60% overnames mogelijk zijn met een maximale investering van €3M.
Sector:
B2B Software, B2C Software, E-Commerce, Platform, Vastgoed
Bedrijfsfase:
Early Growth
Aantal founders:
3
Aantal huidige werknemers:
7
Ervaring founders:
Founders hebben elk zeer veel ervaring als ondernemer. Iedere founder heeft tenminste één bedrijf opgebouwd en succesvol verkocht. Inhoudelijk zijn ze complementair en begrijpen elkaars kwaliteiten.
Maandelijkse omzet:
€35.000,-
Omzet (prognose) komende 12 maanden:
€760.000,-
Omzet (prognose) maand 13-24:
€1.260.000,-
Huidige maandelijkse kosten:
€30.000,-
Reeds toegezegde financiering:
Op basis van een snel groeiende omzet kan product- en marktontwikkeling in 2022 worden gefinancierd. Na een pilot op de koopmarkt eind 2022, wordt gekozen voor de door groeistrategie in 2023. Daarvoor is maximaal €2M nodig.
Overige relevante informatie:
Ondernemers hebben zelf ca €100.000,- geïnvesteerd, waarvan €40.000,- in cash. In januari 2022 heeft een investeerder (goed bekend met growth hacken) €135.000,- geboden voor 22,5% van de aandelen. Dit bod is afgeslagen. Er is geen bancair krediet.
Woningzoekers krijgen een whatsapp bericht als ze een match hebben. Daar zit een link in naar de desbetreffende makelaar. Dit is de belangrijkste functie van de startup voor mobiele gebruikers. Ze bereiken hiermee dezelfde service als een app, met veel minder kosten.